TEMPUS projekt SHEQA – opis

Naziv projekta: „Strateški menadžment visokoškolskih institucija baziran na integriranom sustavu osiguranja kvalitete“ (SHEQA)

Trajanje projekta: 36 mjeseci (2010.-2013.)

Osnovni cilj projekta: Unapređenje sustava osiguranja kvalitete na način da postane instrument strateškog razvoja BH sveučilišta te da se u suradnji s Agencijom za visoko obrazovanje i osiguranje kvaliteta i nadležnim ministarstvima obrazovanja potpomogne strukturna reforma visokog obrazovanja u čitavoj Bosni i Hercegovini.

Na državnoj razini su usvojeni samo standardi i smjernice za osiguranje kvalitete. Osiguranje kvalitete nije prepoznato kao instrument za strateški menadžment sveučilišta. Postojeća situacija bez jasno definiranih indikatora osiguranja kvalitete (KPI) na državnoj razini i nepostojanje registra studijskih programa ne dozvoljava usporedbu sveučilišta u BiH odnosno usporedbu s europskim sveučilištima, osobito po pitanju ishoda učenja, kompetencija, veze s društvom, itd.

Državni registar studijskih programa bi trebao pružiti pregled ishoda učenja i kompetencija studijskih programa u obliku jasne strukture s kvalitetnim i kvantitativnim informacijama (za potencijalne studente, potencijalne poslodavce, Agenciju za razvoj visokog obrazovanja  i osiguranje kvalitete te nadležna Ministarstva, što stvara osnovu za mobilnost nastavnika i studenata). Registar studijskih programa također sadrži informacije koje uključuju evaluaciju, ishode učenja i kompetencije, ECTS bodove, itd. Zajedno s definiranim indikatorima osiguranja kvalitete registar studijskih programa predstavlja osnovu za akreditaciju i planiranje visokog obrazovanja koje će provesti nadležna ministarstva.

Posebni ciljevi projekta:

  1. Analiza i usporedba najboljih praksi razvitka indikatora kvalitete  za visokoškolske institucije u Europi
  2. Definiranje i implementiranje ključnih indikatora kvalitete visokoškolskih institucija u BiH
  3. Razvoj i implementiranje registra studijskih programa visokoškolskih institucija u BiH
  4. Doprinos jačanju i razvoju strateškog upravljanja visokoškolskim institucijama u BiH na osnovu ključnih indikatora koji se koriste u europskom prostoru visokog obrazovanja
  5. Unapređenje suradnje s Agencijom za visoko obrazovanje i osiguranje kvaliteta i nadležnim ministarstvima obrazovanja

Nakon procjene stanja u području indikatora osiguranja kvalitete u EU, set zajedničkih indikatora osiguranja kvalitete će se razviti za BiH sveučilišta zajedno sa sustavom za njihovo praćenje. Članovi menadžmenta BiH sveučilišta će se obučiti za praćenje indikatora i njihovo korištenje u strateškom upravljanju sveučilištima. Nakon analize informacija, koje svako Sveučilište treba imati na raspolaganju, razvit će se registar svih studijskih programa visokoga obrazovanja u BiH. Zajedno s definiranim indikatorima ovo će omogućiti prikupljanje svih potrebnih informacija za strateško upravljanje sveučilištima: akreditacija, evaluacija, planiranje, upisne procedure, itd.

Glavni ishodi ovog projekta su:

  1. Razvoj seta zajedničkih indikatora za osiguranje kvalitete za BiH sveučilišta
  2. Razvoj sustava za praćenje indikatora na BiH sveučilištima
  3. Poboljšanje suradnje s Agencijom za razvoj visokog obrazovanja i osiguranje kvalitete i nadležnim ministarstvima visokog obrazovanja
  4. Izgradnja kapaciteta sveučilišta u BiH
  5. Potpora strateškom menadžmentu visokoškolskih institucija u BiH
  6. Diseminacija rezultata  projekta
  7. Održivost rezultata projekta
  8. Kontrola kvalitete i praćenje
  9. Projektni menadžment

Korist realizacije ovog projekta je mnogostruka za sve korisnike sustava osiguranja kvalitete: sveučilišni menadžment, studente, nastavno i administrativno osoblje, Agenciju za razvoj visokog obrazovanja i osiguranje kvalitete, nadležna ministarstva obrazovanja, poslodavce, vlade županija, Federaciju, Republiku Srpsku i Vijeće ministara.

Konstantno praćenje i analiza indikatora će stvoriti osnovu ne samo za strateško planiranje visokoškolskih institucija nego i za planiranje od strane nadležnih državnih i županijskih institucija. Studenti, bilo upisani ili potencijalni, će imati potrebne informacije o studijskim programima (nastavnim planovima i programima, upisnim kvotama, ponudi studijskih programa, ishodima učenja, potrebnim kompetencijama, itd.).

Rad administrativnog osoblja u prikupljanju i analiziranju podataka će se olakšati. Akademsko osoblje će moći napraviti usporedbu kolegija i modula unutar studijskih programa, uključujući indikatore s informacijama o stopi uspjeha studenata.

Vlasti mogu imati informacije koje se temelje na indikatorima za osiguranje kvalitete, a registar studijskih programa se može iskoristiti u stvaranju politike visokog obrazovanja i alokaciji financijskih sredstava. Registar može poslodavcima dati jasan pregled dostupnih studijskih programa i broj diplomiranih studenata u određenim područjima.

Indikatori za osiguranje kvalitete i stvaranje registra studijskih programa će također znatno olakšati procese evaluacije i akreditacije kao što je definirala Agencija za razvoj visokog obrazovanja i osiguranje kvalitete.

Partneri u projektu su:

  1. KaHo Sint Lieven Hogeschool, Gent, Belgija – nositelj projekta
  2. Sveučilište u Mostaru – koordinator projekta na razini BiH
  3. Univerzitet u Banja Luci
  4. Univerzitet u Bihaću
  5. Univerzitet Džemal Bijedić
  6. Univerzitet u Istočnom Sarajevu
  7. Univerzitet u Sarajevu
  8. Univerzitet u Tuzli
  9. Univerzitet u Zenici
  10. Universitat de Girona, Španjolska
  11. University College Cork, Irska
  12. Univerza v Maribor, Slovenija
  13. WUS Austrija
  14. Agencija za razvoj visokog obrazovanja i osiguranje kvalitete
  15. Ministarstvo obrazovanja, znanosti, kulture i športa Zapadnohercegovačke županije
  16. Ministarstvo obrazovanja, nauke, kulture i sporta Zeničko-dobojskog kantona
  17. Ministarstvo obrazovanja i nauke Kantona Sarajevo
  18. Ministarstvo obrazovanja i nauke Republike Srpske