Naziv projekta: „Strateški menadžment visokoškolskih institucija baziran na integriranom sustavu osiguranja kvalitete“ (SHEQA)
Trajanje projekta: 36 mjeseci (2010.-2013.)
Osnovni cilj projekta: Unapređenje sustava osiguranja kvalitete na način da postane instrument strateškog razvoja BH sveučilišta te da se u suradnji s Agencijom za visoko obrazovanje i osiguranje kvaliteta i nadležnim ministarstvima obrazovanja potpomogne strukturna reforma visokog obrazovanja u čitavoj Bosni i Hercegovini.
Na državnoj razini su usvojeni samo standardi i smjernice za osiguranje kvalitete. Osiguranje kvalitete nije prepoznato kao instrument za strateški menadžment sveučilišta. Postojeća situacija bez jasno definiranih indikatora osiguranja kvalitete (KPI) na državnoj razini i nepostojanje registra studijskih programa ne dozvoljava usporedbu sveučilišta u BiH odnosno usporedbu s europskim sveučilištima, osobito po pitanju ishoda učenja, kompetencija, veze s društvom, itd.
Državni registar studijskih programa bi trebao pružiti pregled ishoda učenja i kompetencija studijskih programa u obliku jasne strukture s kvalitetnim i kvantitativnim informacijama (za potencijalne studente, potencijalne poslodavce, Agenciju za razvoj visokog obrazovanja i osiguranje kvalitete te nadležna Ministarstva, što stvara osnovu za mobilnost nastavnika i studenata). Registar studijskih programa također sadrži informacije koje uključuju evaluaciju, ishode učenja i kompetencije, ECTS bodove, itd. Zajedno s definiranim indikatorima osiguranja kvalitete registar studijskih programa predstavlja osnovu za akreditaciju i planiranje visokog obrazovanja koje će provesti nadležna ministarstva.
Posebni ciljevi projekta:
- Analiza i usporedba najboljih praksi razvitka indikatora kvalitete za visokoškolske institucije u Europi
- Definiranje i implementiranje ključnih indikatora kvalitete visokoškolskih institucija u BiH
- Razvoj i implementiranje registra studijskih programa visokoškolskih institucija u BiH
- Doprinos jačanju i razvoju strateškog upravljanja visokoškolskim institucijama u BiH na osnovu ključnih indikatora koji se koriste u europskom prostoru visokog obrazovanja
- Unapređenje suradnje s Agencijom za visoko obrazovanje i osiguranje kvaliteta i nadležnim ministarstvima obrazovanja
Nakon procjene stanja u području indikatora osiguranja kvalitete u EU, set zajedničkih indikatora osiguranja kvalitete će se razviti za BiH sveučilišta zajedno sa sustavom za njihovo praćenje. Članovi menadžmenta BiH sveučilišta će se obučiti za praćenje indikatora i njihovo korištenje u strateškom upravljanju sveučilištima. Nakon analize informacija, koje svako Sveučilište treba imati na raspolaganju, razvit će se registar svih studijskih programa visokoga obrazovanja u BiH. Zajedno s definiranim indikatorima ovo će omogućiti prikupljanje svih potrebnih informacija za strateško upravljanje sveučilištima: akreditacija, evaluacija, planiranje, upisne procedure, itd.
Glavni ishodi ovog projekta su:
- Razvoj seta zajedničkih indikatora za osiguranje kvalitete za BiH sveučilišta
- Razvoj sustava za praćenje indikatora na BiH sveučilištima
- Poboljšanje suradnje s Agencijom za razvoj visokog obrazovanja i osiguranje kvalitete i nadležnim ministarstvima visokog obrazovanja
- Izgradnja kapaciteta sveučilišta u BiH
- Potpora strateškom menadžmentu visokoškolskih institucija u BiH
- Diseminacija rezultata projekta
- Održivost rezultata projekta
- Kontrola kvalitete i praćenje
- Projektni menadžment
Korist realizacije ovog projekta je mnogostruka za sve korisnike sustava osiguranja kvalitete: sveučilišni menadžment, studente, nastavno i administrativno osoblje, Agenciju za razvoj visokog obrazovanja i osiguranje kvalitete, nadležna ministarstva obrazovanja, poslodavce, vlade županija, Federaciju, Republiku Srpsku i Vijeće ministara.
Konstantno praćenje i analiza indikatora će stvoriti osnovu ne samo za strateško planiranje visokoškolskih institucija nego i za planiranje od strane nadležnih državnih i županijskih institucija. Studenti, bilo upisani ili potencijalni, će imati potrebne informacije o studijskim programima (nastavnim planovima i programima, upisnim kvotama, ponudi studijskih programa, ishodima učenja, potrebnim kompetencijama, itd.).
Rad administrativnog osoblja u prikupljanju i analiziranju podataka će se olakšati. Akademsko osoblje će moći napraviti usporedbu kolegija i modula unutar studijskih programa, uključujući indikatore s informacijama o stopi uspjeha studenata.
Vlasti mogu imati informacije koje se temelje na indikatorima za osiguranje kvalitete, a registar studijskih programa se može iskoristiti u stvaranju politike visokog obrazovanja i alokaciji financijskih sredstava. Registar može poslodavcima dati jasan pregled dostupnih studijskih programa i broj diplomiranih studenata u određenim područjima.
Indikatori za osiguranje kvalitete i stvaranje registra studijskih programa će također znatno olakšati procese evaluacije i akreditacije kao što je definirala Agencija za razvoj visokog obrazovanja i osiguranje kvalitete.
Partneri u projektu su:
- KaHo Sint Lieven Hogeschool, Gent, Belgija – nositelj projekta
- Sveučilište u Mostaru – koordinator projekta na razini BiH
- Univerzitet u Banja Luci
- Univerzitet u Bihaću
- Univerzitet Džemal Bijedić
- Univerzitet u Istočnom Sarajevu
- Univerzitet u Sarajevu
- Univerzitet u Tuzli
- Univerzitet u Zenici
- Universitat de Girona, Španjolska
- University College Cork, Irska
- Univerza v Maribor, Slovenija
- WUS Austrija
- Agencija za razvoj visokog obrazovanja i osiguranje kvalitete
- Ministarstvo obrazovanja, znanosti, kulture i športa Zapadnohercegovačke županije
- Ministarstvo obrazovanja, nauke, kulture i sporta Zeničko-dobojskog kantona
- Ministarstvo obrazovanja i nauke Kantona Sarajevo
- Ministarstvo obrazovanja i nauke Republike Srpske